Styczeń 17, 2018

Nie tylko kolej i porty lotnicze. Japonia słynie też z rozbudowanej sieci autostrad

akapit

Gdyby pokusić się o wytypowanie państw, w których sieć transportowa jest najlepiej zorganizowana, z pewnością w ścisłej czołówce znalazłaby się Japonia. I to nie tylko ze względu na dobrze zaplanowaną sieć połączeń. Na uwagę zasługuje również fakt, iż w Kraju Kwitnącej Wiśni postawiono w tej dziedzinie na sporą różnorodność.

Lądem, morzem i powietrzem

transport lotniczy

Fotografia: Port lotniczy w Tokio (Japonia)

Zdjęcie zgodnie z licencją CC 2.0 Flickr.com : kanegen

Śmiało można powiedzieć, że gdy Japończycy planują rozwój sieci transportowej, żaden żywioł im nie straszny. Nie ma znaczenia, czy chodzi o połączenia drogowe, szlaki wodne, czy trasy lotnicze. Każda z tych gałęzi transportu stoi u nich na wysokim poziomie. Nie boją się przy tym wyzwań, czasem całkiem sporych, jak mosty łączące poszczególne wyspy, czy ciągnące się kilometrami podziemne tunele.

Wielka flota

Skoro państwo japońskie składa się z kilku dużych i tysięcy mniejszych wysp, w oczywisty sposób musiał się tu przez lata rozwinąć transport morski. Dziś można powiedzieć, że flota handlowa Kraju Kwitnącej Wiśni jest drugą na świecie, ustępując w tej mierze jedynie Norwegii. Wchodzące w jej skład około siedemset okrętów regularnie przewozi towary pomiędzy poszczególnymi wyspami i obsługuje połączenia z innymi państwami. Tymi położonymi wzdłuż wybrzeży azjatyckich, jak i zlokalizowanymi na innych kontynentach.

Powietrzne wędrówki

Warunki geograficzne panujące w Japonii wymusiły nie tylko rozwój floty, ale i transportu lotniczego. Licząc w skali państwa, ruch powietrzny obsługiwany przez Japonię jest jednym z największych na świecie. I to zarówno gdy mowa o przelotach pasażerów, jak i o transporcie towarowym. Po zsumowaniu ruchu z wszystkich tutejszych lotnisk okaże się, że większe natężenie lotów odbywa się w zasadzie tylko w stanach Zjednoczonych, które są przecież wielokrotnie większe od wyspiarskiej Japonii.

Gdyby oceniać konkretne lotniska, Japonia znajdzie się tuż poza podium. Największy port lotniczy regionu, Tokio-Haneda, zajmie „zaledwie” czwarte miejsce na świecie. Niesprawiedliwym byłoby jednak przemilczenie pewnego faktu. Otóż zdecydowana większość lotów startujących z Hanedy to połączenie wewnątrzkrajowe. Połączenia zagraniczne co prawda też się tu pojawiają, ale tylko na trzech trasach: do Seulu, Hongkongu i Szanghaju.

Drogi nie do zdarcia

Japonia to nie tylko transport morski i powietrzny, to również całkiem spora sieć połączeń drogowych. Sieć autostrad ciągnie się łącznie przez ponad sześć tysięcy kilometrów i jest utrzymana w doskonałym stanie. Dla porównania w Polsce dopiero planuje się osiągnięcie łącznej długości dwóch tysięcy kilometrów.

Co ciekawe, Japończycy zadbali, by transport samochodowy napotykał jak najmniej barier. Również tych, które wynikają z geografii. By zapewnić możliwość wygodnego transportu wybudowali szereg mostów łączących ze sobą wyspy, w tym m.in. ciągnący się przez 3,9 kilometra Akashi Kaikyo, czyli najdłuższy most wiszący na świecie, łączący wyspy Kobe i Awaji.

Innym ciekawym przykładem może być łączący wyspy Sikoku i Honsiu Wielki Most Soto, będący w rzeczywistości całym systemem jedenastu kolejnych mostów, których długość wynosi nieco powyżej 13 kilometrów.

Japońskie koleje

Mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni nie zaniedbali też transportu kolejowego. I to bardzo szeroko pojętego, bowiem obok standardowych pociągów, funkcjonują tu także tramwaje, kolej napowietrzna oraz metro. Transport kolejowy jest tu utrzymany na niesamowicie wysokim poziomie. To właśnie w Japonii kursuje ultraszybki pociąg Shinkansen, którego obecnie eksploatowana seria E6 początkowo osiągała prędkość do trzystu kilometrów na godzinę, a od 2014 roku wartość ta wzrosła do trzystu dwudziestu. Szybkość w połączeniu z dużym zagęszczeniem sieci sprawia, że kolejowy transport pasażerski stał się dla wielu Japończyków standardowym sposobem docierania do miejsca pracy.

Zapraszamy do sprawdzenia oprogramowania dla firm transportowych.

Dodano do: Biznes i finanse

Nie skomentowano.

Zostaw komentarz