Barbara Zadrożna CZYTAJ BIO AUTORA
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 5 min.
Unia Europejska udzieli dotacji na Pendolino. PKP zawiedzione kwotą?
Janusz Malinowski – prezes PKP Intercity poinformował, że Unia Europejska nie pokryje planowanego przez polską spółkę budżetu, który pozwoliłby na sfinansowanie 50% kwoty zakupu nowoczesnych pociągów Pendolino. Bruksela udzieli dofinansowania, ale mniejszego, bo jak czytany w serwisie forsal.pl: […] UE uznała to za niedozwoloną pomoc publiczną.
Do tej pory PKP zakładało, że nowoczesne linie kolejowe, na których miałyby poruszać się Pendolino będą sięgały wyłącznie połączeń ze stolicą, tj. Warszawa – Gdańsk, Kraków i Katowice. Ostatnie deklaracje wywracają pierwotny plan obsługi Pendolino w Polsce. Dziś wiadomo już, że nowoczesne włoskie pociągi wyjadą poza główną osią także na linie Rzeszowa, Gliwic, Bielska-Białej, Koszalin (czytaj także: Pendolino na połączeniu z Koszalinem), Słupska i kilku innych miast.
Szacowano, że wart 2,7 mld złotych projekt obsługi i utrzymania Pendolino zostanie sfinansowany w 50 % ze środków pochodzących z dotacji, a drugą połowę resort transportu pokryje z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. UE z dofinansowania pokryje jednak 23 % kwoty, a nie jak szacowano – połowę; warunkiem jaki został do spełnienia jest rozdzielenie kursów Pendolino na trasach regionalnych o czym wspominaliśmy już w materiale.
PKP chce, aby szybkie połączenia z użyciem Pendolino uruchomić już w grudniu przyszłego roku, chociaż zdaniem ekspertów – do tego czasu wszystkie nie wyjadą na planowane torowiska, ponieważ remont i modernizacja infrastruktury może potrwać znacznie dłużej.
Wiadomo już, że dotychczasowe utrzymanie biletów na poziomie 60 – 150 zł nie będzie możliwe ze względu na koszt utrzymania linii i samych pociągów. Gratyfikowani mają być jednak pasażerowie, który będą wybierali połączenia o mniejszym obłożeniu oraz ci zainteresowani nabyciem biletu ze znacznym wyprzedzeniem.
Z informacji udzielonych przez prezesa firmy Alstom Transport Henri Poupart-Lafarge wynika, że montaż 1 z 20 pociągów Pendolino jest już ukończony. Cały tabor ma zostać przetransportowany do Polski m.in. na testowym połączeniu w Żmigrodze.
Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?
Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.
Pendolino to nietrafiona inwestycja. Nie tak dawno swoją premierę miały szybkie pociągi polskiej produkcji. Rząd powinien wspierać rodzimą gospodarkę zamówieniami publicznymi, do których w przetargach stawaliby tylko polscy przedsiębiorcy.
I tak rozdzielili Pendolino, że cała infrastruktura sprowadza się do połączeń z Warszawą. Fakt, stolica jest ważna, ale Polska powinna rozwijać się w równym tempie, nie eliminując regionów nieco bardziej zubożałych, bo to doprowadzi do dalszego pogłębiania się różnic między centrum, a pozostałymi częściami kraju. Mam nadzieję, że ktoś w tym rządzie pójdzie po rozum do głowy i zacznie tworzyć prawdziwe programy pomocowe dla regionów o nieco mniejszej zamożności, ale dużym potencjale rozwojowym. Dlaczego np. województwo zachodniopomorskie jest tak zaniedbywane przez władze? Potencjał duży, w końcu turystyka, a cała infrastruktura omija mój region. Skandal (!)
Nikomu nie zależy na tym, żeby Polska rozwijała się we wszystkich częściach w podobny sposób. Infrastruktura jest budowana tylko tam, gdzie jeżdżą członkowie PO i ich rodziny – takie jest moje zdanie.