Barbara Zadrożna CZYTAJ BIO AUTORA
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 5 min.
Kiedy wymienić opony na nowe?
Polskie prawo o ruchu drogowym dość wyraźnie wskazuje, że samochód wyposażony w opony, których wysokość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm nie powinien poruszać się po drodze. Na ogół opony budowane są w taki sposób, aby ich właściwości trakcyjne były stabilne przez cały okres użytkowania.
Warto zaznaczyć, że wraz wycierającym się bieżnikiem, wydajność odprowadzania błota, śniegu oraz wody przez opony maleje. Mniejsza pojemność rowków oznacza zwiększoną potrzebę na szybkie odprowadzenie takiej samej ilości materiału w tym samym czasie.
Przy dość mocno zużytych oponach może dochodzić do tzw. zjawiska aqualnaninu, szczególnie przy większych prędnościach. Głębokość bieżnika ma zatem kluczowe znaczenie dla całkowitej sprawności opony i nie może być bagatelizowane. Niedopuszczalnym jest prowadzenie samochodu wyposażonym w opony o bieżniku niższym niż wcześniej wspomniane 1,6 mm już nawet nie ze względu na przepisy, ale samo bezpieczeństwo kierującego i pasażerów. Specjaliści zaznaczają, że już wysokość 3 mm powinna skłonić nas do rozpatrzenia wymiany ogumienia w aucie.
Specjaliści podkreślają, że osoby, które korzystają z samochodu nieczęsto, a ich opony właściwie nie ścierają swoich bieżników, powinny i tak pomyśleć z czasem o ich wymianie.
Mieszanki wykorzystywane do produkcji opon co prawda są coraz doskonalsze i teoretycznie zapewniają utrzymanie swoich właściwości przez dłuższy okres czasu, to pomimo tego z czasem ulegają zmęczeniu. Kierowcy, którzy korzystają ze starszych modeli powinni regularnie doglądać stanu ogumienia pod kątem jego ewentualnego zniszczenia mechanicznego (tutaj np. rozwarstwienia, pęcheżykowania lub zwyczajnych pęknięć).
Poza tym warto zwracać uwagę na ciśnienie. Jeśli te jest zbyt niskie, opony będą opierały się w nienaturalny sposób swoimi krawędziami o podłoże; w przypadku kiedy będą zbyt mocno napompowane, niewłaściwemu zużyciu ulegnie czoło. Osoby, które borykają się z regularnymi wgłębieniami powinny wybrać się do warsztatu na wyważenie opon, ale objaw może być więcej. Ścinanie opon w regularnym kształcie to znów efekt źle ustawionej geometrii kół, a przykładów może być więcej.
Stan naszego ogumienia w aucie powinien być systematycznie kontrolowany, podobnie jak się to ma np. z poziomem oleju. Problem w tym, że znaczna część kierowców tego nie robi, a to przecież realne niebezpieczeństwo poruszania się po drogach. Warto mieć tego świadomość.
Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?
Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.