Barbara Zadrożna CZYTAJ BIO AUTORA

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 5 min.

Prawa konsumenta w sieci

Dziś miliony Polaków korzystają z możliwości zakupów przez internet. Branża e-commerce rozwija się z każdym dniem, tak jak rośnie oferta firm kurierskich. Obecnie możemy zamówić niemal każdy produkt, który dotrze nawet do najdalszego zakątka naszego kraju. Wygoda i oszczędność czasu zakupów przez internet skutecznie zjednały sobie konsumentów. Robiąc zakupy w sieci, warto pamiętać o naszych prawach konsumenckich. Nieznajomość przepisów może sprawić, że nasze zakupy skończą się nieprzyjemnościami lub niepotrzebnym stresem. O tym, co warto wiedzieć, przeczytasz w dzisiejszym artykule.

Prawa e-konsumenta

W momencie, kiedy robisz zakupy w sieci, stajesz się tak zwanym e-konsumentem, a przy każdym zakupie między tobą a sprzedawcą zawierana jest umowa na odległość. A to sprawia, że jako konsument zyskujesz dodatkowe uprawnienia, do których muszą dostosować się sprzedawcy. Nie jest to prosta kwestia, gdyż same przepisy prawa są tu skomplikowane.

Jeśli pragniesz stworzyć własny sklep internetowy, nie możesz zapomnieć o podstawach, na których powinieneś zbudować swoją własną działalność e-commerce. Na twojej stronie muszą pojawić się regulaminy i dokumenty dotyczące praw e-konsumenta. Więcej informacji o tym, jak stworzyć swój sklep w internecie, zgodnie z wszelkimi procedurami, znajdziesz tutaj: https://e-journalist.pl/wlasny-biznes-w-domu/

Prawo do informacji

Zakupy on-line mają swoje ograniczenia. Kupując w sieci, nie masz możliwości zobaczenia towaru na żywo, przymierzenia go czy wypróbowania. Dlatego sprzedający powinien na swojej stronie umieścić wszelkie dane produktu, opisać jego cechy oraz podać cenę. Ta informacja powinna być jasna i przejrzysta dla kupującego.

Jednak jako konsument powinieneś nie tylko otrzymać pełną informację dotyczącą produktu, ale i samej transakcji. Przyznajmy szczerze, często nie czytamy długich regulaminów sklepowych czy polityki prywatności. Jednak to duży błąd. W tych dokumentach znajdziemy wiele informacji o polityce sklepu, sposobie wysyłki, czasie dostawy, terminach zwrotów, reklamacji itp. Tak więc, zanim zaczniesz szukać upragnionego towaru na stronie producenta, zapoznaj się z jego tekstami informacyjnymi. Rozwiejesz tym samym wszelkie niejasności i zdecydujesz wcześniej, czy chcesz dokonać zakupu w tym sklepie internetowym.

Ile na zwrot towaru?

Jak już mówiliśmy, w momencie zakupów on-line zawiązujesz umowę na odległość. Dlatego, jeśli chcesz zwrócić towar, musisz pamiętać, że w świetle prawa jest to odstąpienie od umowy. Obie strony transakcji muszą zwrócić sobie świadczenia. Co to oznacza? My zwracamy towar sprzedawcy, a on otrzymane od nas pieniądze.

Pamiętaj, że kupując w sieci, zawsze możesz zwrócić towar w terminie 14 dni od otrzymania towaru. Jest to termin nienaruszalny, to znaczy, że sprzedający nie może go zmniejszyć, ale dla swoich klientów może go wydłużyć. Jak widzisz, prawo e-konsumenta działa w tym wypadku na twoją korzyść. Co ważne nie musisz informować sprzedającego o przyczynie zwrotu towaru.

A co z opakowaniem? Rozpakowałeś produkt, ale chcesz go zwrócić? Nie ma problemu! Co więcej, nie musisz takiego towaru zwracać w oryginalnym opakowaniu. Choć często tego wymagają sprzedający, to pamiętaj, że ty nie masz takiego obowiązku. Ważne, abyś jedynie przy wysyłce zwracanego towaru odpowiednio go zabezpieczył.

Reklamacja towaru

Oczywiście, kupując on-line, masz możliwość reklamacji zakupionego towaru. Możesz oddać go zgodnie z obowiązującym czasem gwarancyjnym lub na podstawie rękojmi przy sprzedaży.

Najważniejsze jest to, aby kupując przez internet, pamiętać o tym, by zapoznać się z wszelkimi informacjami sklepu i podstawowymi prawami e-konsumenta. Pamiętajmy, że w razie wątpliwości możemy skonsultować się z pracownikiem UOKiK.

Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?

Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.

MACIE RACJĘ. NAPISZĘ KOMENTARZ
0

Barbara Zadrożna

Redaktor działów: Finanse i bankowość. Specjalizuje się w tematyce okołogospodarczej i politycznej.
Czekamy na Twój komentarz

0 komentarzy na temat “Prawa konsumenta w sieci”

Napisz komentarz ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *