Kategorie

Barbara Zadrożna CZYTAJ BIO AUTORA

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 5 min.

Jak napisać podanie o pracę?

Podanie o pracę - obrazekPodanie o pracę często jest błędnie mylone z listem motywacyjnym – wielu ludzi myśli, że jedno i drugie to to samo, a w istocie tak nie jest. Pierwsze z pism nie jest wymagane przez pracodawców, a drugie jest obowiązkowe. Możemy się domyśleć, że podanie o pracę to dokument, który dobrowolnie jest składany do pracodawcy przez osobę zainteresowaną pracą.

Co zawiera podanie o pracę

Jak każde podanie powinno ono zawierać prośbę o przyjęcie do pracy oraz stanowisko, na którym będziemy zatrudnieni. Należy również napisać niedługie uzasadnienie dlaczego to właśnie my powinniśmy objąć określoną posadę. Jeśli chodzi o inne elementy to wyglądają one tak jak w przypadku innego rodzaju podań, a więc powinno ono zawierać:

  • Miejscowość i data nadania – w prawym górnym rogu
  • Dane osobowe nadawcy takie jak imię i nazwisko, adres, telefon oraz e-mail – po lewej stronie kartki, poniżej daty i miejsca nadania
  • Dane osobowe odbiorcy – należy podać nazwę firmy oraz warto użyć zwrotu grzecznościowego np. Dyrektor – poniżej daty i miejsca nadania.
  • Nagłówek „Podanie” – pod wyżej wymienionymi danymi, na środku strony
  • Nagłówek ze zwrotem grzecznościowym – przykładem może być Szanowny Panie Dyrektorze – po lewej stronie, nad treścią główną podania
  • Treść główna – powinna składać się z dwóch akapitów – pierwszy z prośbą o zatrudnienie na wybranym stanowisku, a drugi z uzasadnieniem prośby
  • Własnoręczny podpis
  • Ewentualne załączniki
Warto również wspomnieć (krótko) o swojej dotychczasowej karierze zawodowej. Jednak należy pamiętać, aby wypisać tylko te osiągnięcia, które sprawią, że pracodawca przekona się do Ciebie.

Jeśli chodzi o wygląd podania o pracę to powinno ono zostać napisane za pomocą komputera na kartce formatu A4. Sprawi to, że dokument będzie estetyczny co ułatwi zapoznanie się z nim. Długość podania o pracę nie powinna przekraczać pół strony A4. Nikt w końcu nie lubi spędzać dużo czasu na rozpatrywaniu „papierkowej roboty”. Ewentualne dodatkowe informacje o sobie, naszym wykształceniu czy sukcesach zawodowych powinno znaleźć się w załączonych dokumentach takich jak CV oraz list motywacyjny.

Nie myl podania z listem motywacyjnym

Jak już wspomniane zostało we wstępie podanie o pracę to nie list motywacyjny choć ich forma jest bardzo podobna. A więc jakie są różnice pomiędzy tymi dwoma dokumentami? Przede wszystkim należy zaznaczyć, że podanie o pracę nie jest obowiązkowe. List motywacyjny jest odpowiedzą na ogłoszenie o pracę. Podanie zaś piszemy do wybranej firmy nawet jeśli nie wystawiła ona żadnych ogłoszeń. Również forma zwracania się do pracowników firmy jest inna. W podaniu możemy użyć zwrotów ogólnych typu dyrektor, właściciel, prezes itd. Zaś w liście motywacyjnym trzeba zwrócić się do konkretnej osoby np. do mgr inż Jana Kowalskiego, Dyrektora firmy XYZ. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że podanie jest krótsze, choć nie jest to regułą.

 

Powyżej staraliśmy się przedstawić jak najlepiej wszystko, co powinno znaleźć się w podaniu o pracę. Jednak może okazać się, że powyższe dane nie są satysfakcjonujące. W tym celu można zajrzeć do dodatkowych źródeł dostępnych w Internecie, aby znaleźć np. przykładowe podanie o pracę. Można również zwrócić się bezpośrednio do naszej redakcji zadając pytanie w komentarzu.

Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?

Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.

MACIE RACJĘ. NAPISZĘ KOMENTARZ
0

Barbara Zadrożna

Redaktor działów: Finanse i bankowość. Specjalizuje się w tematyce okołogospodarczej i politycznej.
Czekamy na Twój komentarz

0 komentarzy na temat “Jak napisać podanie o pracę?”

Napisz komentarz ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *