Kategorie

Barbara Zadrożna CZYTAJ BIO AUTORA

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 5 min.

Bieżnik opony. Asymetryczny czy blokowy?

Bieżnik w oponach posiada niebagatelne znaczenie przede wszystkim ze względu na to, że właśnie on zostaje w bezpośrednim kontakcie z podłożem.

opony

To na jaką opcję się zdecydujemy uzależnione będzie przede wszystkim od nawierzchni, po której zamierzamy się poruszać. Bieżnik o kształcie żebrowym jest równoległy do obwodu opony. Charakteryzuje się wysoką stabilnością kierunkową oraz kontrolą kierowania, zapewniają ją boczne opory. Najlepiej sprawdza się na długich trasach oraz przy dużych prędkościach ze względu na generowanie małej ilości ciepła. Niestety nie sprawdza się on zbyt pozytywnie podczas gwałtownego hamowania oraz przyspieszania na mokrym podłożu. Ze względu na kształt może być znaczenie bardziej niż inne narażony na pęknięcia. Najlepiej sprawdzi się na drogach bitumicznych, betonowych oraz na kostce brukowej. Powinien być wykorzystywany na skrętnych kołach dużych pojazdów takich jak ciężarówki lub autobusy.

Bieżnik szarpany inaczej zwany ciągniętym ma kształt prostopadły do obwodu opon. Sprawdza się świetnie przy przyspieszaniu i hamowaniu. Zapewni wysoki komfort oraz bezpieczeństwo. Nie nadaje się niestety do jazdy szybkiej ze względu na duże opory toczenia. Wykorzystuje się o przede wszystkim na drogach utwardzonych w dużych pojazdach specjalistycznych.

Kolejny kształt bieżnika to kształt blokowy. Składa się on z niezależnych bloków z położonymi ze sobą rowkami. Jest idealnym rozwiązaniem na mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach ze względu na odpowiednie odprowadzanie wody i śniegu. Jego wadą jest bardzo drobny kształt oraz niska żywotność. Wykorzystuje się go przede wszystkim na tylnych kołach samochodów osobowych.

Bieżnik asymetryczny jest bardzo zróżnicowany. W większości przypadków po stronie zewnętrznej bloki są jednak znaczenie większe. Związane jest to przede wszystkim z polepszeniem kierowalności na zakrętach. Bloki po stronie wewnętrznej są małe i odpowiednio przekazują wodę do rowków. Z tymi oponami świetnie jeździ się na dużych prędkościach, mają dobrą przyczepność. Ich jedyną wadą jest konieczność właściwego ustawienia. Nawet niewielki błąd może odebrać im funkcjonalność oraz właściwości.

Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?

Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.

MACIE RACJĘ. NAPISZĘ KOMENTARZ
1

Barbara Zadrożna

Redaktor działów: Finanse i bankowość. Specjalizuje się w tematyce okołogospodarczej i politycznej.
Czekamy na Twój komentarz

1 komentarz na temat “Bieżnik opony. Asymetryczny czy blokowy?”

  1. UHM pisze:

    Nie wiem po co i dla kogo piszecie takie artykuły. Chyba wszyscy tutaj wsi użytkownicy mają pojęcie jak jest zbudowana opona. A może nie mam racji?

Napisz komentarz ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *