Czerwiec 25, 2019

Czym różnią się opony zimowe od letnich? Sprawdziliśmy to

akapit

Typowa konstrukcja opony zawsze wiąże się z pewnym kompromisem. Technologicznie niemożliwym jest wyprodukowanie takiej konstrukcji, która zapewniałaby równie dobre właściwości zarówno w wysokich i niskich temperaturach.

subaru

flickr.com | Charles

Różnice między ogumieniem letnim i zimowym są zasadnicze

Opona jest zbudowana w taki sposób, aby uzyskiwała możliwie najlepszą przyczepność oraz szeroko rozumiane właściwości trakcyjne w konkretnych warunkach atmosferycznych. W efekcie nie da się zaprojektować ogumienia, które uzyskiwałoby podobne wyniki do opony letniej w wysokich temperaturach, ani zimowej w temperaturach poniżej 0 stopnia Celsjusza.

 Ze względu na ograniczony budżet, część kierowców decyduje się na zakup opon wielosezonowych. Te pozwalają na poruszanie się w szerokim paśmie warunków drogowych, ale ich budowa to połączenie konstrukcji letniej i zimowej. W żadnych warunkach nie zapewniają doskonałych osiągów, ponieważ ich budowa to rezultat wielu kompromisów. Specjaliści polecają je głównie miej aktywnym kierowcom lub tym, którzy poruszają się wyłącznie w cyklu miejskim i robią niewiele kilometrów w cyklu mieszanym.

Poruszając się samochodem wyposażonym w opony całoroczne, nawet podczas stosunkowo mało uciążliwych zim należy zachować wyjątkową ostrożność, ponieważ takie ogumienie jest nieco mniej przewidywalne od odpowiedników sezonowych.

Podstawowe zalety montażu opon zimowych

Należałoby wymienić dwie zalety, jakie wyróżniają opony zimowe w trudnych warunkach, a w tym m.in.:

  • dobre odprowadzanie wody oraz innych materiałów stałych (błoto, śnieg itd.) z drogi i tym samym zabezpieczenie przez zjawiskiem tzw. slushplaningu,
  • zapewnienie wysokiej przyczepności na ubitym śniegu oraz oblodzonym asfalcie.

Tych warunków nie jest w stanie zapewnić ani opona letnia, ani zimowa, ale różnic jest więcej. Opony zimowe wyróżniają się także charakterystycznymi bieżnikami oraz zupełnie inną mieszanką.

Bieżnik tzw. zimówek jest znacznie mocniej ponacinany w stosunku do opon letnich, a dzięki temu możliwym jest wyprodukowanie konstrukcji znacznie bardziej elastycznych i podatnych na nierówności. W dodatku, bieżnik posiada szersze rowki do odprowadzania wody i śniegu, a na dodatek gumowa mieszanka z jakiej są zbudowane opony zimowe zawiera dodatek krzemionki. To pozwala na zachowanie dużej elastyczności nawet w niskich temperaturach.

Dodano do: Motoryzacja

Nie skomentowano.

Zostaw komentarz