Barbara Zadrożna CZYTAJ BIO AUTORA
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 5 min.
Polacy nie kupują nowych samochodów. Na auto z salonu stać niewielu
W końcu lat dziewięćdziesiątych Polacy kupowali dwa razy więcej nowych samochodów niż w tym roku. Wygląda na to, że branża motoryzacyjna w kraju na trwale uległa załamaniu i zdaniem analityków dealerzy będą mogli cieszyć się ze swoich wyników sprzedażowych dopiero na przełomie 2017 i 2018r.
Dlaczego rynek zbytu aut w polskich salonach tak bardzo się skurczył? Czy to efekt niskich zarobków, inflacji, a może jeszcze innego czynnika?
Skąd pustki w salonach?
Sprzedawcy od kilku lat narzekają na regularnie obniżający się popyt na nowe samochody w Polsce. Okazuje się, że sprzedaż jeszcze nigdy nie była tak słaba. Znacznie więcej nowych egzemplarzy kupują nawet mieszkańcy 8 milionowej Austrii (przypomnijmy, że Polskę zamieszkuje 38 mln osób).
Problem w tym, że trudno porównać oba państwa pod względem kondycji finansowo-gospodarczej. Średnia pensja w UE sięgała jeszcze jakiś czas temu przeszło dwa tysiące euro, w Polsce zaledwie nieco ponad sześćset euro. W efekcie na nowy samochód średniej klasy Polak musi przepracować 2 lata, przy założeniu, że odkłada 100 % swoich dochodów – dla mieszkańca Niemiec jest to dla porównania niecałe 8 miesięcy pracy.
-
Czytaj również: Nowe BMW 4 Gran Coupe trafiło do sprzedaży | bawarski koncern motoryzacyjny zaprezentował już swoje najnowsze BMW z serii 4 w oryginalnej wersji nadwoziowej […]
Polaków nie stać na nowe samochody. Zmian nie będzie?
Polacy wybierają samochody używane nie ze względu na swoje preferencje, a zasobność portali. Warto podkreślić, że na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zarobki w Polsce wzrosły o ok. 70 – 80 %. Skąd zatem spadek sprzedaży? Należy uwzględnić tutaj czynnik inflacji oraz zmiany w branży motoryzacyjnej. Okazuje się, że co prawda nieco ponad dekadę temu chętniej kupowaliśmy samochody z salony, to warto prześledzić na jakie modele decydowaliśmy się najczęściej.
Ze statystyki wynika, że na ogół były to: FSO Polonez, Fiat Cinquecento, Daweoo Lanos, Matiz i Tico. Dziś trudno znaleźć porównywalną półkę u dealerów – odpowiednikami dziś nie jest nawet Skoda; można byłoby wspomnieć o marce Dacia, ale to też niejako na wyrost. Polacy nie kupują nowych aut, ponieważ rynek nie próbuje dostosować się do zasobności naszych portfeli.
Uważasz, że to był dobry artykuł? A może coś jest niezrozumiałe?
Autor tego materiału czeka na Twój komentarz. Serio.